سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقف های مرکب عرشه فولادی چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

سقف های مرکب عرشه فولادی

سقف های مرکب عرشه فولادی، یکی از سقف های شناخته شده و استاندارد در دنیا است. این سقف از مقاطع مختلف دال بتن مسلح، بر روی ورق های فولادی، فرم داده شده است که به شاه تیرها و تیرهای فولادی، متصل میشود. امروزه این تکنولوژی در کشور ایران، جزو یکی از فناوری های نوین ساختمانی، به حساب می آید که با گذشت زمان این سیستم، روز به روز پیشرفت میکند و تغییر اساسی در صنعت ساختمان ساز میکند.

 

 

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی باید چقدر باشد؟

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی بر اساس میزان ضخامت سقف تعیین می شود. معمولا نظام مهندسی های مناطق مختلف به منظور یکسان سازی طراحی سازه ها؛ با توجه به ضخامت سقف ها حداکثر دهانه را تعیین می کنند. اما اگر فاصله تیرهای فرعی کمتر از 2/40 متر باشد با اجرای ورق عرشه به ضخامت 0/8 میلیمتر هیچ لرزشی در سقف نخواهیم داشت، برای فواصل بیشتر باید ضخامت ورق را افزایش دهیم

 

مزایای سقف های مرکب عرشه فولادی

  • حذف مرحله قالب بندی و شمع گذاری
  • افزایش سرعت اجرا
  • ایجاد سکوی کار مناسب و مطمئن در زمان اجرا
  • سطح زیرین یکدست تمام شده و پیوسته
  • تحمل بارهای حین اجرا
  • کاهش مصرف مصالح فولاد و بتن
  • کاهش لرزش در سقف های مرکب عرشه فولادی
  • حذف تیرهای فرعی
  • حذف میلگرد های کششی
  • امکان بتن ریزی کلیه طبقات در یک زمان
  • بازگشت سریع سرمایه به علت سرعت اجرا
  • مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
  • کاهش هزینه های کلی

 

منبع:

آهن ملل

 

 

 


وال پست چیست؟

نظر شما در مورد ضرورت اجرای وال پست در ساختمان سازی چیست؟  شما هم حتما خرابی های ساختمان مسکن مهر زلزله کرمانشاه را به یاد دارید، بخش عظیمی از خرابی های زلزله ناشی از عدم اجرای وال پست بوده است. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتم مطالبی زا در این خصوص برای شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

 

وال پست چیست؟

وال پست یک المان غیر سازه ای می باشد که اجرا و عدم اجرای آن به نظر مهندس طراحی ساختمان بستگی دارد. اهمیت استفاده از وال پست در عدم آسیب دیدگی قسمت های اصلی سازه مانند تیر، ستون و سقف ها می باشد. استفاده از وال پست می تواند تضمین کننده عملکرد مناسب سازه شود.

 

انواع وال پست

  1. وال پست قائم
  2. وال پست افقی

 

 

نکات اجرایی وال پست

 

  1. در صورتیکه قبل از بتن ریزی بیس پلیت اجرا نشود ، حتما باید پلیت ها را توسط رول بولت به تیر ها از بالا و پایین، متصل نماییم.
  2. حتما قبل از جوشکاری وال پست ها، ابعاد داخلی ساختمان اندازه گیری شوند تا بعد از دیوارچینی، این مورد دردسر ساز نشود.
  3. حداقل پروفیل مصرفی برای وال پست، نبشی 5 میباشد، اما درنهایت می بایست بر اساس نقشه های مصوب و نظر طراح سازه عمل شود.  
  4. حتماً جوشکاری وال پست توسط فرد صاحب صلاحیت جوشکاری، انجام شود.

 

اجرای وال پست مطابق آیین نامه 2800

 

برای اجرای وال پست قائم، حداقل یکی از شروط زیر باید وجود داشته باشد:

الف- طول دیوار بیشتر از 6 متر باشد.

ب- طول دیوار بیشتر از 40 برابر ضخامت دیوار باشد.

برای اجرای وال پست افقی هم حداقل یکی از شروط زیر باید وجود داشته باشد:

الف- طول دیوار بیشتر از 3.5 متر باشد.

ب- طول دیوار بیشتر از 30 برابر ضخامت دیوار باشد.


 


 


صورت وضعیت چیست؟

سلام دوستان امروز میخوایم با تعریف صورت وضعیت و انواع صورت وضعیت در عمران آشنا بشیم.

 

صورت وضعیت چیست؟


صورت‌وضعیت به معنای صورت کارکرد دوره ای یک پیمانکار است که کارکرد خود را در قالب جداول مخصوص، تسلیم دستگاه مشاور می­ کند. اما اگر به زبان ساده بخواهیم آن را بیان کنیم این‌گونه است که فرض کنید شما پیمانکار یک پروژه دولتی یا خصوصی هستید و در پایان هرماه و یا پایان یک دوره کارکرد یک سری کارها و عملیات عمرانی از قبیل، قالب­بندی، آرماتوربندی، بتن­ریزی، گودبرداری، حمل مصالح و… انجام می ­دهید که هرکدام از این عملیات یک سری هزینه ­های مستقیم و غیرمستقیم برای شما بجای می­ گذارد.


هزینه مستقیم مثل دستمزد کارگر و کارمند، خرید وسایل موردنیاز مانند روان‌کننده برای بتن و لباس­کار کارگر و… و مصالح موردنیاز عملیات اجرایی ازجمله شن و ماسه و سیمان و… هزینه­ های غیرمستقیم مثل سوخت ماشین­ آلات، حمل مصالح، بیمه و… این هزینه­ ها هرماه توسط گروه مترور شما باید باتوجه به نوع قرارداد بصورت مقطوع یا بر اساس فهرست‌بها و فاکتورهای خرید لیست شوند و به گروه مشاور تحویل داده شود تا گروه مشاور با بررسی و اصلاحیات لازمه و درنهایت تائید، آن­را به کارفرما جهت پرداخت، تحویل دهد.

 

انواع صورت وضعیت

 

صورت‌وضعیت‌ ها از لحاظ زمان تحویل و مطالبه، به سه دسته تقسیم می­ شوند:

  1. صورت‌وضعیت موقت
  2. صورت‌وضعیت ماقبل قطعی
  3. صورت‌وضعیت قطعی


صورت وضعیت موقت: 

از لحظه ای که پیمانکار شروع به انجام پروژه می کند باید صورت وضعیت نویسی انجام شود. هزینه تمام کارهای انجام شده توسط پیمانکار در قالب ارائه صورت وضعیت های موقت از کارفرما گرفته می شود.

 


صورت‌وضعیت ماقبل قطعی

همان طوری که از اسمش مشخص است به عنوان آخرین صورت وضعیت موقت و پیش از قطعی آماده می شود.

 

صورت‌وضعیت قطعی:

وقتی همه کارها تحویل موقت شد، پیمانکار اقدام به اندازه گیری و تهیه صورت وضعیت قطعی کارهای انجام شده می کند.
 


اگر میخواهید با نمونه صورت وضعیت موقت و قطعی آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله آموزش صورت وضعیت نویسی سبزسازه را مطالعه کنید.

 

 

 

 


کتاب راهسازی دکتر طباطبائی و بهبانی

احتمالا ترم های آخر کارشناسی عمران هستید و به دنبال منبعی معتبر و کارآمد برای آزمون کارشناسی ارشد هستید. یکی از دروسی که در آزمون کارشناسی ارشد از آن سوال مطرح می شود درس راهسازی می باشد که اصولا بسیاری از دانشجویان این درس را کنار می گذارند. اگر شما جزو آن دسته از دانشجویانی هستید که فکر میکنید می توانید مفاهیم راهسازی را متوجه شوید پس در ادامه با ما همراه باشید.

منبعی معتبر برای حل تست های راهسازی آزمون کارشناسی ارشد

کتاب راهسازی و روسازی تالیف دکتر بهبهانی، طباطبایی … یکی از بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد می باشد که سرفصل های مقطع کارشناسی به طور کامل پوشش داده است. در آن بیش از 70 مثال کاربردی به صورت گام به گام حل شده است که به شما در فهم روش های طراحی کمک خواهد کرد. سرفصل های این کتاب شامل موارد زیر است:

  • راهسازی
  • تعاریف و اصطلاحات راهسازی
  • انقباض و تورم
  • تعریف و طبقه بندی انواع راه ها
  • حجم عملیات خاکی و منحنی بروکنر
  • قوس های پیوندی
  • زهکشی
  • روسازی
  • روسازی و لایه های آن
  • تثبیت خاک
  • قیر و آسفالت
  • بتن و روش های اجرای رویه های بتنی
  • تاثیر عوامل جوی در طرح روسازی
  • مجموعه تست

اگر قصد دانلود PDF کتاب راهسازی دکتر طباطبائی را دارید حتما بر روی لینک قبلی کلیک کنید.


آموزش طراحی سازه های فولادی 1

حتما شما هم یکی از همان افرادی هستید که یا استاد خوبی نداشته اید یا فراموش کرده اید و یا هم اینکه دوست دارید خیلی تخصصی روی مبحث طراحی سازه های فولادی 1 کار کنید. خب من امروز چند پیشنهاد برای شما دارم در واقع هر پیشنهاد برای یک دسته از افراد خوب هست.

پیشنهاد اول: جزوات آموزشی

پیشنهاد میکنم اگر دانشجو هستید و به خوبی با این موضوع آشنا نشده اید از جزوات آموزشی استفاده کنید چرا؟ چون این جزوات خیلی روان هستند و خیلی ساده مطالب سخت را بیان کرده اند، ابتدا باید این جروات مهندسی را یاد بگیرید بعد در درس های دیگر یا هر چیزی ادعا کنید البته حق دارید که بگویید اگر جزوات ما خوب بودند که دیگر مطلب تورا نمیخواندم؛ بله من هم منظورم دقیقا جزوات خود شما نبود، بلکه انتظار دارم از جزوات خوبی که در سایت های دیگر قرار میدهند استفاده کنید مانند جزوه فولاد 1 دکتر صادق آذر یا بسیاری از جزوات دیگر

 

پیشنهاد دوم: مطالعه کتاب ها یا تدریس خصوصی

احتمالا شما مهندس عمرانی هستید که مدرک خود را گرفته اید و به دنبال یاد گرفتن فولاد هستید برای استخدامی یا اینکه تجربیات کاری، خب به نظر منطقی نیست که جزوه بخونید چرا؟ چون اگر به مشکل بخورید قطعا کسی نیست که کمکتان بکند پس یعی کنید یک منبع جامع تر اتخاب کنید مثل یک کتاب یا یک معلم خصوصی

 

پیشنهاد سوم: استفاده از دوره های آموزشی

بله قضیه جدی تر شده و شما قرار که در آزمون های مهم مهندسی مثل آزمون محاسبات نظام مهندسی شرکت کنید خب اینجا دیگه هیچ کدوم از موارد بالا برای شما نه به صرفه هست (چوون باید مداوم باشد) و نه کار آمد (چون باید مفهومی و تستی باشد) پس این مرحله دیگه باید از دوره های آموزشی استفاده کنید 

 

امیدوارم این تجربیات برای شما مفید باشد.