سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صورت وضعیت چیست ؟

صورت‌ وضعیت به معنای صورت کارکرد ماهانه یک پیمانکار است که کارکرد خود را در قالب جداول مخصوص، تسلیم دستگاه مشاور می­کند. اما اگر به زبان ساده بخواهیم آن را بیان کنیم این‌گونه است که فرض کنید شما پیمانکار یک پروژه دولتی یا خصوصی هستید و در پایان هرماه یک سری کارها و عملیات عمرانی از قبیل، قالب­ بندی، آرماتوربندی، بتن­ ریزی، گودبرداری، حمل مصالح و… انجام می­ دهید که هرکدام از این عملیات یک سری هزینه­ های مستقیم و غیرمستقیم برای شما به جای می­ گذارد.

هزینه مستقیم مثل دستمزد کارگر و کارمند، خرید وسایل مورد نیاز مانند روان‌کننده برای بتن و لباس ­کار کارگر و… و مصالح مورد نیاز عملیات اجرایی از جمله شن، ماسه و سیمان و… هزینه ­های غیرمستقیم مثل سوخت ماشین ­آلات، حمل مصالح، بیمه و… این هزینه ­ها هرماه توسط گروه مترور شما باید بر اساس فهرست‌بها و فاکتورهای خرید لیست شوند و به گروه مشاور تحویل داده شود تا گروه مشاور با بررسی و اصلاحیات لازمه و درنهایت تائید، آن ­را به کارفرما جهت پرداخت، تحویل دهد.

در مقالات قبلی در مورد کاربرد متره و برآورد در حین انجام پروژه و تفاوت آن با متره و برآورد قبل از انعقاد قرار داد اشاره کردیم و اما در این مقاله قصد داریم درمورد کاربرد متره و برآورد در حین انجام کار در دفتر فنی پیمانکار صحبت کنیم هرچند که در ادامه خواهیم دید که محاسبه بعضی­ ضرایب پیمان به زمان قبل از عقد پیمان (یعنی زمانی­که هنوز پروژه­ ای وجود ندارد و پیمانکار می ­خواهد قیمت پیشنهادی خود را ارائه کند) برمی­ گردد.

ممکن است برای شما سؤال ایجاد شود که استفاده از فهرست‌بها و لیست کردن کارهای انجام‌شده، همان متره و برآورد در حین انجام کار است؟ جواب مثبت است اما همه قضیه این نیست! برای اینکه یک پیمانکار بتواند در یک ماه کارهای انجام‌شده خود را به پول تبدیل کند باید یک پروسه طولانی را طی کند که در ادامه با آشنایی کلی با ابعاد و جزییات یک صورت‌وضعیت، این موضوع شفاف ­سازی خواهد شد.

در ویدئو کوتاه زیر مهندس امیری به صورت کامل به سوال صورت وضعیت چیست ؟ پاسخ می دهند. حتما این ویدئو کوتاه را مشاهده کنید تا پاسخ سوال را پیدا کنید.

 

 

 

منبع:

آموزش صورت وضعیت نویسی سبزسازه