سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صورت وضعیت چیست؟

سلام دوستان امروز میخوایم با تعریف صورت وضعیت و انواع صورت وضعیت در عمران آشنا بشیم.

 

صورت وضعیت چیست؟


صورت‌وضعیت به معنای صورت کارکرد دوره ای یک پیمانکار است که کارکرد خود را در قالب جداول مخصوص، تسلیم دستگاه مشاور می­ کند. اما اگر به زبان ساده بخواهیم آن را بیان کنیم این‌گونه است که فرض کنید شما پیمانکار یک پروژه دولتی یا خصوصی هستید و در پایان هرماه و یا پایان یک دوره کارکرد یک سری کارها و عملیات عمرانی از قبیل، قالب­بندی، آرماتوربندی، بتن­ریزی، گودبرداری، حمل مصالح و… انجام می ­دهید که هرکدام از این عملیات یک سری هزینه ­های مستقیم و غیرمستقیم برای شما بجای می­ گذارد.


هزینه مستقیم مثل دستمزد کارگر و کارمند، خرید وسایل موردنیاز مانند روان‌کننده برای بتن و لباس­کار کارگر و… و مصالح موردنیاز عملیات اجرایی ازجمله شن و ماسه و سیمان و… هزینه­ های غیرمستقیم مثل سوخت ماشین­ آلات، حمل مصالح، بیمه و… این هزینه­ ها هرماه توسط گروه مترور شما باید باتوجه به نوع قرارداد بصورت مقطوع یا بر اساس فهرست‌بها و فاکتورهای خرید لیست شوند و به گروه مشاور تحویل داده شود تا گروه مشاور با بررسی و اصلاحیات لازمه و درنهایت تائید، آن­را به کارفرما جهت پرداخت، تحویل دهد.

 

انواع صورت وضعیت

 

صورت‌وضعیت‌ ها از لحاظ زمان تحویل و مطالبه، به سه دسته تقسیم می­ شوند:

  1. صورت‌وضعیت موقت
  2. صورت‌وضعیت ماقبل قطعی
  3. صورت‌وضعیت قطعی


صورت وضعیت موقت: 

از لحظه ای که پیمانکار شروع به انجام پروژه می کند باید صورت وضعیت نویسی انجام شود. هزینه تمام کارهای انجام شده توسط پیمانکار در قالب ارائه صورت وضعیت های موقت از کارفرما گرفته می شود.

 


صورت‌وضعیت ماقبل قطعی

همان طوری که از اسمش مشخص است به عنوان آخرین صورت وضعیت موقت و پیش از قطعی آماده می شود.

 

صورت‌وضعیت قطعی:

وقتی همه کارها تحویل موقت شد، پیمانکار اقدام به اندازه گیری و تهیه صورت وضعیت قطعی کارهای انجام شده می کند.
 


اگر میخواهید با نمونه صورت وضعیت موقت و قطعی آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله آموزش صورت وضعیت نویسی سبزسازه را مطالعه کنید.